Vive la France - Reisverslag uit Surgères, Frankrijk van Cozy - WaarBenJij.nu Vive la France - Reisverslag uit Surgères, Frankrijk van Cozy - WaarBenJij.nu

Vive la France

Blijf op de hoogte en volg Cozy

23 Oktober 2015 | Frankrijk, Surgères

Een goedkope camping én gratis Internet én zon. Het maakte mij euforisch gisteren bij aankomst. We hadden net twee dagen doorgekacheld van de Vlaamse kust dwars door Picardië, Normandië, het Loiregebied naar het plaatsje Surgeres ten noorden van Bordeaux. Dagen van 300, 400 kilometer door de stromende regen met talloze wegopbrekingen en andere narigheid. Van de hel naar de hemel, ik overdrijf maar een beetje.. Hier wil ik blijven voor de rest van de vakantie!!

We betalen ons blauw aan wifi tot op heden. 6 euro per dag op de verschillende campings en de laatste camping rekende zelfs 6 euro per uur en dat terwijl de kwaliteit hopeloos was. Vandaag een simkaartje voor de Mifi gekocht (nee geen typfout). Nu nog een prepaid kaartje voor de opwaardering en hopelijk is het probleem van Internet daarmee opgelost. In elk geval mogen we op deze camping onbeperkt onze gang gaan. Zo relaxt!

Op de laatste camping in België kregen we bezoek van een man, die ons een schoonmaakmiddel voor de camper probeerde aan te smeren. Wel grappig dat ie Cock benaderde om een demonstratie te geven van zijn wondermiddeltje. Cock maakte wat flauwe grappen, maar het verbaasde me enorm dat ie toch onder de indruk was van het spul en grif 40 euro neerlegde voor een grote fles. Hij popelde om het spul uit te testen en vandaag was het zover. Fles tevoorschijn, inwrijfdoek en uitwrijfdoek erbij en poetsen maar. Urenlang. Ons rijdend droomhuis ziet er nu uit om door een ringetje te halen.

Ondertussen zou ik een paar wassen draaien. Na anderhalve week was de stapel wasgoed dermate toegenomen, dat dit echt wel nodig was. Gelukkig is er op deze uitgestorven camping geen concurrentie bij de wasmachine en droger en kon ik heerlijk mijn gang gaan. Wat fijn dat alles nu weer lekker fris en fruitig in de kastjes ligt. Kunnen we rustig de prachtige omgeving gaan verkennen!

• 24 Oktober 2015 - 18:02

Joke:

Alo Alo ma famille
    Wat heerlijk dat het zonnetje schijnt. Dat verdienen jullie.
    Nu Bordeaux onveilig maken, zoeken naar de mooiste plekjes, dat is jullie wel toevertrouwd.

Het centrum van Bordeaux, de oude binnenstad, strekt zich uit van place de la Victoire tot Place de la Comédie, tussen Place Pey-Berland en de Garonne, over het gebied dat eens binnen de stadsmuren gelegen was. Tussen Place de la Victoire en Place de la Comédie ligt de bijna anderhalve kilometer lange, kaarsrechte winkelstraat Rue Ste Catherine. Ten westen van deze straat liggen wijken met veel winkels en Place Pey-Berland, met de kathedraal Saint-André en het Palais Rohan, waar tegenwoordig het stadhuis gevestigd is.

De westgevel van de kathedraal is een stuk van de voormalige stadsmuren. Bij het binnengaan van de kerk aan deze zijde valt op dat men in de kerk eerst een aantal treden af moet. Oorspronkelijk waren er in het ontwerp van de kerk vier klokkentorens voorzien, maar door het verzakken van de eerste twee gebouwde torens in de moerasachtige bodem, werd van de bouw van de andere twee afgezien. Een van de belangrijkste gebeurtenissen die zich in de kerk af heeft gespeeld, is het huwelijk tussen Eleonora van Aquitanië en Lodewijk VII van Frankrijk.
    Place de la Bourse
    Het monument voor de Girondijnen
    Place de la Victoire
    Tussen de Rue Sainte-Cathérine en de rivier vindt men met name woonwijken. De meest bezienswaardige daarvan is de middeleeuwse wijk Saint-Pierre, met in het midden de pleintjes Place Saint-Pierre en Place du Parlement. Rue Saint-Rémi loopt tussen de Rue Sainte-Cathérine en de beurs aan de rivier. In deze straat zijn zeer veel restaurantjes te vinden. Over een lengte van drie kilometer heeft de binnenstad aan de kades van de Garonne een rij uniforme, classicistische gevels, enkel onderbroken door de monumentale Porte de Bourgogne en de Porte Cailhau. Aan de noordkant van deze kades vindt men het Palais de la Bourse, gebouwd halverwege de 18e eeuw, voormalige zetel van de Douane en de zeevaartbeurs. De kades zelf zijn de laatste jaren onderwerp geweest van een groots stadsvernieuwingsproject: eens lag hier een acht banen brede stadssnelweg, tegenwoordig is het een lang park, met een trambaan, meerdere terrassen, een fietspad, sportaccommodaties, etc. Tussen de beurs en Rue Sainte-Cathérine loopt de Rue Saint-Rémi, waar veel restaurantjes te vinden zijn.

Kortom genieten lieve groet,
    Joke

• 25 Oktober 2015 - 11:26

Marian :

Hoi Zita. Nog bedankt voor de felicitaties per sms. Ik heb een leuke verjaardag gehad hoor. Ik kijk regelmatig in je reisverslag, want ik wil weten waar je bent. En terwijl ik doorbuffel geniet ik van jullie avonturen. Ik hoop dat je nu eens een poosje lekker de zon hebt. Mocht ik nog eens in Belgie komen dan ga ik zeker eens met de kusttram mee. Dat lijkt me erg leuk. Zo zie je maar, ik doe nog ideeen op van jullie reis. Groetjes. Ook aan Cock he.

• 26 Oktober 2015 - 19:27

Marian:

Hoi luitjes. Zo aan de foto te zien had je aardig wat wijntjes op. Je ligt op zijn kant. Maar aan je reisverslag te merken, heb je nu echt het vakantiegevoel te pakken. Liefs Marian.