Valencia, de fijnste fietsstad ter wereld! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Cozy - WaarBenJij.nu Valencia, de fijnste fietsstad ter wereld! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Cozy - WaarBenJij.nu

Valencia, de fijnste fietsstad ter wereld!

Blijf op de hoogte en volg Cozy

10 November 2015 | Spanje, Valencia

Talrijke grote steden worden doorsneden door een rivier. Denk maar aan New Castle, Praag of Budapest. Tientallen bruggen verbinden de ene oever met de ander. Hier in Valencia heb je eenzelfde situatie, maar in plaats van een rivier slingert er een park dwars door de stad en wel ruim onder het straatniveau. Het is een groene long van ruim 10 kilometer.
In het park heb je nauwelijks last van het verkeer of de bebouwing rondom. Het park is pakweg 300 tot 500 meter breed. Aan beide zijden van het park bevinden zich dubbele fietspaden, waar je zo je wilt kunt racen of heerlijk beschut kunt peddelen. In het midden de wandelpaden, de waterpartijen, de picknickvelden, een waterplas om te waterfietsen, een openluchttheater, restaurantjes, diverse voetbalvelden, een honkbalveld, tennisbanen, trimbanen en speeltuintjes in alle soorten en maten. Het moet toch de droom van elke stedeling zijn om zo dicht bij huis zo riant te kunnen recreëren.
Zondag waren we in het park en dat is bij uitstek de dag dat de Spanjaarden buitenshuis doorbrengen. We struikelden over de gezinnetjes, de verliefde stelletjes, hondenliefhebbers en sportfanaten. Vooral sporten doen ze graag en veel. Talloze hardlopers, trimmers, voetballers, wielrenners en skaters werkten zich in het zweet. Wij niet. Wij fietsten op ons gemak (45 km!) en genoten ervan de mensen zo te zien genieten. Wat een heerlijke stad!
Valencia is ook de stad waar de paella is uitgevonden. Omdat het onze trouwdag was, trakteerden we ons later op de dag op onze eerste portie in Spanje en daarbij dronken we een grote kan sangria. Hoe Spaans wil je het hebben?
We bleven nog een dag in Valencia en bezochten een aantal highlights en weer viel ons op hoe fietsvriendelijk de stad is. Overal aparte fietspaden tussen het groen, dwars door de stad, wat een unieke ervaring!